Friday, 18 May 2012
Lancar di Atas Jalan, Hhebat di Offroad
NOVEMBER 2009 menyaksikan pelancaran motosikal dwikegunaan iaitu
KLX150S oleh Kawasaki Motors (Malaysia) Sdn. Bhd. (Kawasaki Malaysia).
Jentera yang dipasang tempatan (CKD) itu ditempatkan bersama tiga model
dalam segmen sama iaitu KSR110, KLX250 dan D-Tracker X.
KLX150S direka oleh jurutera-jurutera Jepun untuk pasaran Asia
seperti Malaysia. Ia memiliki reka bentuk campuran dua model berbeza
iaitu KX450F dan KLX140. Maka tidak hairanlah jika motosikal tersebut
dilihat sebagai antara produk terbaik dalam segmen tersendiri.
Motosikal dwikegunaan bermaksud ia boleh digunakan secara sah di atas
jalan raya dan di laluan offroad. Model itu dipasang dengan enjin empat
lejang satu silinder bersesaran 144cc. Kotak gear lima kelajuan dan
kaburator jenis Keihin NCV24 diberi padanan.
Berbekalkan tangki sebesar tujuh liter, KLX150S didakwa menawarkan
penjimatan penggunaan bahan api berikutan teknologi KSAI (Kawasaki
Secondary Air Injection System) yang menepati piawaian emisi EURO 2.
Meter motosikal itu sama seperti dengan model KSR110. Ia cukup
ringkas. Tiada petunjuk status baki petrol. Meter laju yang kecil
memiliki pencahayaan latar belakang berwarna merah.
Ekzos bersegi empat KLX150S ditempatkan pada bahagian bawah kanan
tempat duduk dan ia tidak menghasilkan bunyi deruman yang membingitkan
telinga. Motosikal dua tempat duduk itu dipasang dengan sebuah beg untuk
simpanan barangan kecil pada bahagian hujung tempat duduk.
Enjin itu dikatakan mampu meledakkan kuasa kuda dan tork maksimum
masing-masing sebanyak 11.7PS pada 8,000rpm dan 12Nm @ 6,500rpm. Untuk
menghidupkannya, anda hanya perlu menekan butang penghidup atau
penendang kaki.
Dengan ketinggian saya lebih 170 sentimeter, tiada sebarang masalah
untuk mengimbangi motosikal tersebut. Ketinggian tempat duduk KLX150S
adalah 835 milimeter (mm). Bagi saya, inilah antara jentera dwikegunaan
yang menawarkan posisi tunggangan rendah.
Tunggangan malam sememangnya bagus. Ini kerana penggunaan lampu utama
jenis halogen menawarkan suluhan cahaya yang terang. Begitu juga
paparan lampu isyarat membelok.
Motosikal seberat 108 kilogram itu mudah dikendalikan sewaktu
mengharungi kesesakan lalu lintas sekitar ibu negara. Kelajuan yang
berjaya diperah di jalan lurus adalah antara 110km sejam (km/j) hingga
120km/j. Jentera itu dibina untuk kuasa tarikan, bukannya pecutan atau
kelajuan.
Tunggangan offroad
Prestasi dan keseimbangan KLX150S di atas tanah tidak berturap dan
berpasir meyakinkan penunggang offroad amatur seperti saya. Fork
teleskopik hadapan dan penyerap hentak Uni-trak membantu pengendalian
jentera yang lebih baik.
Rim berukuran 19 inci di hadapan dan 16 inci di belakang dibalut
dengan tayar berbunga tebal jenama IRC. Keyakinan tunggangan offroad
dikuatkan lagi dengan keupayaan membrek menggunakan dua set brek cakera.
Roda hadapan dilengkapi cakera berukuran 240mm dengan angkup dua
omboh. Bahagian belakang pula dipasang dengan cakera 190mm bersama
angkup omboh tunggal.
Gear pertama dan kedua didapati lebih panjang. Ia membolehkan kuasa
pendakian dan tork diperah secukupnya ketika tunggangan di kawasan tidak
berturap. Penukaran gear juga cukup mudah dan pantas.
Subscribe to:
Post Comments (Atom)