Friday, 18 May 2012

Mazda CX-5 Pengubah Permainan Untuk Mazda

0 comments

ENAMA Mazda di negara kita masih tidak berapa popular. Jika ditanya bakal pembeli kereta, entah tersenarai atau tidak jenama itu dalam senarai pendek mereka. Pada hal Mazda mempunyai produk untuk hampir semua segmen. Produk mereka juga bukanlah teruk sangat, malah boleh dikategorikan sebagai cemerlang. 

Mazda2 misalnya pernah memenangi anugerah World Car of the Year 2008. Mazda6, Mazda5 dan Mazda3 pula mempunyai reka bentuk tersendiri berbanding pesaing dalam segmennya. 

Mungkin jika dikira dari segi harga, produk Mazda sedikit mahal berbanding jenama Jepun lain. Namun, harus tahu semua produknya kecuali Mazda3 (CKD) dan Mazda2 (Thailand) adalah diimport sepenuhnya dari Jepun. 

Bahkan ada laporan menyatakan bahawa Mazda hanya mempunyai satu standard sahaja dalam pengilangan produk. Semuanya mengikut standard Jepun. 

Boleh jadi Mazda kurang popular di pasaran tempatan kerana promosi yang tidak berapa kuat. Seterusnya menyingkirkan terus jenama itu daripada senarai pendek bakal pembeli kereta.

Namun senario itu dijangka berubah dengan pengenalan model CX-5 di pasaran tempatan nanti. Ini kerana Mazda CX-5 2.0 liter FWD menawarkan penggunaan minyak hanya enam liter untuk 100km perjalanan (kitaran gabungan EU). 

Jika dikira secara rambang, model itu hanya memerlukan RM12 untuk berulang-alik dari Ampang ke Bandar Baru Nilai. Jika fakta itu betul, Bermaz selaku pengedar Mazda hanya memerlukan sedikit sahaja usaha untuk memperkenalkan CX-5 kepada umum. Selebihnya pasti akan dihebahkan dari mulut ke mulut. Barang baik pasti orang cari.







Leave a Reply

Labels