Wednesday 25 April 2012

Pokok Gelam

0 comments



Gelam atau nama saintifiknya Melaleuca cajuputi merupakan salah satu spesies dalam family Myrtaceae. Pokok adalah sederhana besar , mempunyai ketinggian 24m dan daunnya 5-12 cm. Daun mudanya berbulu dan bunganya kecil. Pokok ini mudah dikenali dengan keadaan batangnya yang mudah merekah dan boleh dikopek. Pokok ini biasanya  hidup di kawasan berpaya atau di tepi-tepi pantai. Kebiasaannya pokok ini dijadikan bahan dalam membuat perabot  dan sebagainya. Di sesetengah negeri seperti di Melaka, pokok ini ada ditanam di sepanjang jalan yang berfungsi sebagai teduhan.
 Dari segi khasiat perubatan tradisional, pokok gelam dipercayai dapat merawat deman kepialu, demam campak serta deman panas. Cara penggunaannya ialah 7 tangkai Buah gelam dan 7 pokok dukung anak direbus sehingga mendidih. Kemudian diminum 3 kali sehari sebelum makan. Sejauh mana amalan ini dilakukan saya sendiri tidak pasti. Selain itu, ia juga boleh bertindak sebagai Ubat cacing. Cara penggunaannya ialah 14 helai daun gelam dicampur dengan daun pandan wangi serta beberapa jenis daun lagi. Rebus campuran tersebut sehingga mendidih. Ia boleh diminum 3 kali sehari sebelum makan.
 Banyak kajian yang dilakukan terhadap pokok gelam ini. Antaranya ialah, madu lebah yang didapati dari pokok ini dikatakan lebih berkhasiat jika dibandingkan dengan pokok-pokok lain.

Leave a Reply

Labels